Gratis jernmangeltest på bestillinger over 300kr

Gratis jernmangeltest på bestillinger over 300kr

+46 (0)42-4008700

042-4008700

Direkte i postkassen

100% garanti

Fri frakt

Fri retur

Jernmangel er vanlig. Symptomer kan være nedstemthet, angst og generell uro. En enkel test som du gjør hjemme gir deg svar direkte. Jern er et svært viktig emne for at kroppen skal kunne danne nok røde blodlegemer. Jernmangel fører til at kroppen ikke syresettes tilstrekkelig. Det finnes ulike årsaker til jernmangel, men oftest er det fordi man mister mye blod ved kraftig menstruasjon, rammes av magesår eller andre tarmsykdommer eller havner i en ulykke der man mister mye blod raskt. Hvis du mistenker jernmangel – selvmedisiner ikke med jerntabletter, test først!

Her kan du lese om vår jernmangeltest.

De vanligste symptomene på jernmangel er:
• Trøtt og kraftløs
• Angst og uro
• Svimmelhet
• Hjertebank
• Øresus
• Tungpustet
• Blek hud

Hvis blodmangelen er langsom og pågår under en lengre periode, justerer kroppen seg og symptomene kan være milde til tross for kraftig jernmangel.

 

Hvem risikerer å rammes av jernmangel?

Blod- og jernmangel er mest vanlig hos jenter i puberteten og hos gravide og ammende kvinner. Kroppens evne til å absorbere jern forverres også gjennom årene, så jernmangel er relativt vanlig hos eldre.

De som bare spiser vegetarisk kost har også problemer med å få i seg nok jern. Personer med glutenintoleranse har også en dårligere evne til å absorbere jern.

Ulika typer av jernmangel

Vanligvis skyldes jernmangel det faktum at du har for få røde blodlegemer eller for lite hemoglobin, blodets fargeemne. En kombinasjon av begge kan også forekomme og årsakene overlapper ofte hverandre. For lite jern i blodet kalles jernmangelanemi. Blodmangelen forårsaker at kroppen syresetts dårligere og hjertet trenger å jobbe hardere.
Kroppen har et jernreservoar, men hvis det avtar jevnt, kan kroppen til slutt ikke danne nok røde blodlegemer. Blodverdiene faller, og du kan bli sulten, sliten og blek. Da er det nødvendig med et ekstra tilskudd av jern.

Järnbrist

Jerntabletter mot jernmangel

Behandling mot jernmangel

Jernmangelanemi på grunn av rikelig menstrual blødning behandles vanligvis med jerntilskudd og blodkontroll. Langsiktig behandling er ofte uunnvikelig og pågår vanligvis så lenge menstruasjonen vedvarer.

Andre mennesker som lider av jernmangelanemi blir ofte av med blodmangelen etter bare noen få uker med ekstra jerntilskudd. Det gis i form av jerntabletter eller, hvis nivåene er svært lave, som sprøyter. Hvis en underliggende sykdom er årsaken til jernmangelen, kan det være nødvendig med en annen behandling.

Hva kan man gjøre selv?

Det er viktig å spise et balansert kosthold. Fisk, sjømat og kylling er god og jernrik kost akkurat som grønne grønnsaker. Fremfor alt bør du som er kvinne og er i puberteten, overgangsalderen eller er gravid, være oppmerksom på jernnivåene. Den anbefalte daglige dosen for kvinner i fertil alder er 15 milligram. Tilsvarende nivå for ikke-fruktbare kvinner og menn er 9 milligram daglig.

En god måte er å ta vår jerntest som måler ferratin i blodet – som er direkte proporsjonal med dine jernnivåer. Du vil da få beskjed med en gang om dine jerndepoter er tilfredsstillende. Hvis dette ikke er tilfelle, kan du ta kontakt med helsestasjonen din eller sykehusrådgivningen for å håndtere jernmangelen din.

Vanlige spørsmål om jernmangel

Hva er de vanligste symptomene på jernmangel?

 

Symptomer er ofte individuelle og din generelle tilstand kan bli påvirket av mange forskjellige ting, men under er de vanligste symptomene:

Tretthet
Svimmelhet
Hodepine
Kraftløs
Irritasjon
Blek
Lett depresjon
Sus i ørene
Ukonsentrert
Hjertebank
Milde pustevansker
Dårlig hukommelse

Våre beste tips for å unngå jernmangel

 

Her er våre beste tips for å unngå jernmangel:

Kjøtt og fisk er gode animalske kilder til jern.

Andre gode kilder til jern er:
– Grønne bladgrønnsaker som brokkoli, ruccola og spinat. Frosne varianter av disse inneholder like mye jern som ferske.
– Nøtter og frø.
– Tørket frukt, hovedsakelig aprikoser.
– Fullkornsprodukter som grovt brød, fullkornspasta, fullkornsris inneholder mer jern enn de raffinerte produktene.
– Belgfrukter.
– Lag mat i en stekepanne av jern. Jernet fra pannen kan smitte over til maten, men dette er ikke bekreftet av noen myndighet.

Vitamin C hjelper kroppen til å absorbere jern.

Disse livsmiddel hemmer jernopptaket og bør unngås hvis du lider av jernmangel:
-Kaffe, te og sjokolade.
-Kalsium, unngå overdreven melkeinntak i forbindelse med måltid.
-Fytinsyre som finnes i skallet på korn.